Blog CSI
-
Jak nauczyć komputer rozmawiania z człowiekiem?
4 elementy rozmowy z komputerem Aby rozmowa z komputerem przypominała rozmowę z człowiekiem, komputer musi opanować cztery elementy dialogu: rozpoznawanie mowy, rozumienie języka, generowanie wypowiedzi, syntezę mowy.
11.10.2024 -
Wyrażenia regularne, czyli jak znaleźć wiele igieł w stogu siana
Jedną z głównych zalet reprezentowania dokumentów w postaci cyfrowej jest łatwość wyszukiwania w nich wyrazów i fraz. W wersji papierowej księgi “Gra o tron” próba odnalezienia pierwszego wystąpienia imienia bohaterki Daenerys może przypominać “poszukiwanie igły w stogu siana”. A w wersji cyfrowej? Wystarczy użyć funkcji “Znajdź”. Równie łatwo jest zrealizować ...
27.09.2024 -
NLP – co to jest i do czego się przydaje?
Co oznacza pojęcie “język naturalny”? Język naturalny to język, którym komunikują się ludzie między sobą (np. język polski, język angielski itp.) – w przeciwieństwie, przykładowo, do języka programowania (np. Java, Python itp.), który służy do zlecania komputerowi zadań przez człowieka.
20.09.2024 -
Historia tłumaczenia automatycznego w pigułce
Przez sztuczną inteligencję rozumie się system komputerowy wykonujący zadania, których rozwiązanie wymaga ośrodka obliczeniowego o złożoności podobnej do ludzkiego mózgu. Mianem sztucznej inteligencji nie określa się na przykład umiejętności sumowania liczb, gdyż zadanie to wykonać może prosta maszyna mechaniczna (pierwszy arytmometr czterodziałaniowy skonstruował już w 1810 r. Abraham Stern z ...
18.09.2024 -
Jak ocenić jakość tłumaczenia automatycznego?
Jak odpowiedzieć na pytanie, czy system tłumaczenia automatycznego spełnia swoje zadanie, czyli tłumaczy teksty poprawnie, zachowując znaczenie oryginału? Jak porównać jakość dwóch systemów translacji, by wybrać do swych potrzeb ten lepszy? Na te pytania postaram się odpowiedzieć na niniejszym blogu.
24.04.2024